Uravalmennus – uusi suunta työurallesi

Ota vauhtia. Hyppää uuteen. Ryhmä ja ohjaaja tukevat sinua. Uravalmennus-ryhmiä järjestetään kautta maan – kysy paikkaa ryhmään esimerkiksi työ- ja elinkeinotoimistosta tai kunnan työllisyyspalveluista.

Ryhmä yhdessä, iloinen tunnelma.

Mikä on uravalmennus?

Uravalmennus on palvelu, jonka tavoitteena on auttaa työuralla eteenpäin. Ratkaisu voi olla esimerkiksi uuden työpaikan löytäminen tai uudelle alalle kouluttautuminen esimerkiksi aikuiskoulutuksen tai oppisopimuksen avulla.

Kesto ja sisältö

Valmennusryhmä kestää pisimmillään 40 päivää. Mukana on kaikenikäisiä työnhakijoita eri aloilta ja elämäntilanteista. Ohjaajien ja ryhmän tuki rohkaisevat ottamaan pieniä ja isojakin askelia, joita ei ehkä muuten ottaisi.

Ryhmässä käydään läpi esimerkiksi seuraavia teemoja:

• oman työuran suunnittelu ja ammatinvalinta
  • omat vahvuudet
  • opiskeluvaihtoehdot
  • työelämäkatsaus
  • työnhaun tehostaminen (parempi CV ja työnhaun teksti sekä onnistunut työhaastattelu)
  • eri työnhaun keinot esimerkiksi verkossa
  • ohjaus

Joissakin valmennuksissa on mukana myös työelämäjakso, joka kestää enimmillään neljä viikkoa.

Miksi uravalmennus?

• Saat tukea ja uusia ideoita.
  • Saat tietoa eri ammateista sekä eri alojen tarjoamista mahdollisuuksista.
  • Taitosi päivittyvät eri aiheissa, esimerkiksi työnhaussa.
  • Uravalmennuksessa pääset tutustumaan eri ammatteihin ja työtehtäviin ja luot suhteita työnantajiin.
  • Paikka uravalmennusryhmässä on maksuton.
  • Uravalmennukseen voi sisältyä työhön tutustumista (enintään 20 päivää, jolloin kiinnostaviin ammatteihin tai opintoihin voi tutustua haluamassaan työpaikassa tai oppilaitoksessa.

Miksi juuri ryhmä eikä yksilövalmennus?

• Saanut uusia näkökulmia, kun on ollut muitakin
  • Vertaistuki muista ihmisistä, en ole yksin
  • Hyvää on ollut monipuolisuus, ihmisten vuorovaikutus
  • Olen saanut apua ja itseluottamusta työn hakemiseen valmentajilta ja myös muilta ryhmäläisiltä
  • Mukavaa ryhmätyötä!
  • Todella mukavaa keskustelua
  • Hyvä ilmapiiri
  • Kannustava ilmapiiri

Palautteita Kompassi-ryhmäläisiltä Lapissa 2022

Ohjaus johtaa suunnitelmaan

Valmentajan kanssa käydyissä luottamuksellisissa ohjauskeskusteluissa solmitaan johtolanganpätkiä yhteen. Samalla tehdään suunnitelma siitä, miltä tuleva työura tulevaisuudessa näyttää.

Tarkoituksena on, että kun valmennus päättyy, suunta on selvä. Tavoite voi vaihdella elämäntilanteesta riippuen. Tulos voi olla ammatinvalinnan kirkastuminen, opiskeluun hakeutuminen, työpaikka, työkokeilu, oppisopimus tai jokin muu itseä parhaiten palveleva vaihtoehto.

Kokemuksia

Sinikka laiturilla koirien kanssa

Uravalmennus johti työpaikkaan

Sinikka osallistui uravalmennukseen Tampereella ja työllistyi Vihreä älyenergia Oy:lle. Yrityksessä todettiin, että motivaatio ratkaisi. Uravalmennusta Sinikka kiittää siitä, että työllistymisen prosessi käytiin kokonaisuudessaan läpi ja työnhaun asiakirjat saivat ajanmukaisen uudelleenkäsittelyn.

Uravalmennus tukee myös työyhteisöä muutoksessa

Uravalmennusta järjestetään myös tilauksesta ryhmämuotoisena tai yksilöohjauksena.

Miten mukaan?

Uravalmennuksia järjestetään kautta maan esimerkiksi yhteistyössä paikallisten työ- ja elinkeinotoimistojen kanssa.  Ryhmään voit ilmoittautua TE-toimiston kautta.

Kysy lisää

Päärilä Tarja