Viisi tapaa hakea uutta työtä niin, että tulet huomatuksi

1. Tee suunnitelma. Ehkä tylsältä kuulostava neuvo, mutta tehokas. Suunnitelmia tekevänä tartut tilaisuuksiin. Jopa luot niitä itse.

Työuralla päätyy aina jonnekin, oli suunnitelma tai ei. Viekö virta sinua mihin milloinkin vai oletko airoissa?

Perinteinen, ja hyvä, neuvo on, että parhaissa suunnitelmissa on selkeä, aikaan sidottu tavoite, jonka voi pilkkoa pienemmiksi välitavoitteksi. Suunnitelmassa on konkreettisia kohteita kuten työnantajien nimiä sekä keinot, joita kokeilemalla aiot päästä perille.

Missä siis olet kuuden kuukauden kuluttua?

Tee palvelus itsellesi ja kirjoita tai tuota suunnitelmasi muuten itsellesi näkyväksi. Silmien edessä olevassa suunnitelmassa on helpompi pysyä silloinkin, kun vastaan on tullut kiviä ja karikoita.

Se, onko sinun elämässäsi suunnitelmallisuutta, näkyy myös työhaastattelussa.

Ja nyt, huomaa: Kun sinulla on suunnitelma, osaat katsella ympärillesi. Huomaat nopeammin niitä asioita, jotka voisivat auttaa sinua eteenpäin. Katse ei ohitakaan jotain, mikä osoittautuu tärkeäksi: mielenkiintoista koulutusta, seurattavan arvoista blogia tai firmaa, jota ei aiemmin ole tullut ajatelleeksi. Tartut todennäköisemmin tilaisuuksiin. Sinun on helpompi myös luoda itsellesi tilaisuuksia, kuten vaikkapa seurata yritystä somessa ja ottaa siihen rohkaistuneena yhteyttä.

Suunnittelu on työlästä?

Entä kun näköalattomuus lukitsee ajatukset? Jos työpaikan on menettänyt yhtäkkiä, elämäntilanne on muuten muuttunut tai työnhaku on pitkittynyt, näkökenttä voi sumentua. Silloin kannattaa hakea tukea, niin hakee moni muukin - ja palveluita on tarjolla.

 2. Tunne itsesi, jotta rekrytoijan on mahdollista kiinnostua sinusta.

Kuka sinä olet?

Itsensä tunteminen tarkoittaa enemmän kuin nimeä, ammattinimikettä, kotikuntaa ja adjektiiviluetteloita.

Jos mahdollista, älä myötäile mallihakemuksia. Niitä on lukenut muutama muukin työnhakijaa, ja sen ovat huomanneet rekrytoijatkin.

Pyyhi siis teksteistä yli sellaiset lukuinnon nitistäjä -ilmaisut kuten "olen reipas, sosiaalinen, asiakaspalveluhenkinen tiimipelaaja, joka tulee hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa".

Mieti paremminkin, mikä on sinun tarinasi - ja sen koukku, mistä sinut muistetaan. Mikä tekee juuri sinusta sinut ja sinunlaisesi ammattilaisen?

Missä olet onnistunut? Milloin sait hyvää palautetta? Miten käyttäydyt ihmisten seurassa? Milloin tunsit nauttivasi työstäsi? Kerro näistä myös rekrytoijalle.

Tee itsetuntemukseen liittyviä kartoituksia, kysele sinusta muilta. Ja ennen kaikkea: pura auki pala palalta, mitä todella osaat. Osaaminen on eri asia kuin ammattinimike. Osaamisesi on kokoelma taitoja eri elämänalueilta, joita voit käyttää niin työelämässä yleensä kuin erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Kun osaat kirjoittaa ja kertoa muille, mitä todella osaat, tiedät jo paljon.

 

3. Lähetä hyvä CV, siis oikeasti hyvä.

"Minulla on jo ihan hyvä CV."

Tätä toteamusta kuulemme työssämme valmentajina usein. Usein ilmenee, että CV on ok, mutta se ei erotu. Useimmiten rekrytoija joutuu itse arvailemaan, mitä henkilö todellisuudessa osaa.

CV:n merkitys on korostunut, ja se lähtee usein napakoiden sähköpostien tai nettilomakkeiden liitteeksi. Onkin harmillista, että CV:t ovat liian usein niin sanottuja ysäriansioluetteloita. Kun malli on aiemmilta vuosikymmeniltä, CV ei vastaa useiden alojen nykytarpeisiin.

CV:t ovat liian usein niin sanottuja ysäri-ansioluetteloita.

 

Erottuvan ansioluettelon vähimmäisvaatimus on olla osaamiskeskeinen, ei vuosiluku- ja tittelikeskeinen.

Ainakin vielä video-CV on hyvä tapa erottua joukosta. Jos et ole vielä harkinnut video-CV:n tekemistä, aloita se nyt. Hanki tietoa, pyydä apua. Video-CV:si voit linkittää nettiin niin, että vain linkin saanut rekrytoija pääsee videoon käsiksi.

 

4. Vaikuta verkossa. Monilla aloilla läsnäolo verkossa on olemassaolon synonyymi. Useissa ammateissa ei lainkaan. Olennaisinta ei siis ole, twiittaammeko ja bloggaammeko. Olennaisinta on, että työnhaussa verkon hyödyt on valjastettu omaan käyttöön.

Kun välttämättömät perusjutut - kuten työnhakusivustojen kahlaaminen ja työhallinnon verkkopalvelujen aktivointi - ovat kunnossa, kannattaa tehdä suunnitelma.

Mitä haluan saavuttaa? Kenet haluan tavoittaa? Mitä haluan itsestäni kertoa? Missä olen esillä? Mihin keskityn verkossa ja somessa: sisältöön vai verkostojen rakentamiseen?

Omakuva verkossa

Hae itseäsi hakukoneella, kuvahakua unohtamatta: millainen profiilisi on verkossa? Millaisen kuvan sinusta saa ja voidaanko sinut sekoittaa toiseen samannimiseen? Pohdi, miten voit vaikuttaa siihen, mitä netistä löytyy. Tarkista Facebook-sivusi julkisuusaste ja sen sanattomat viestit. Lisää näkyvyyttä kirjoittamalla verkkoon mielipiteitä omalla nimelläsi (sellaisia jotka vahvistavat kuvaa sinusta hyvänä työntekijänä ja työkaverina).

Blogin kautta voi jakaa säännöstellysti asiantuntemusta ja näin kerätä tunnetuutta ja herättää luottamusta. CV-blogissa voit esitellä osaamistasi ja linkittää blogiin portfolion.

Somen yhteyksiä

Voidaan väittää, että sosiaalisen median profiilit esittelevät osaamista vakuuttavammin kuin tavallinen CV.

Tietyillä aloilla LinkedIn on paikka, josta tarkistetaan niin työnhakjat kuin yhteistyökumppanienkin verkostot ja palautteet. Facebookissa tykkäykset ja ryhmät kielivät aktiivisuudesta. Pienyrittäjä saa näkyvyyden lisäksi kauppaakin aikaan. Facebookin ja Twitterin kautta saa ensikäden tietoa kiinnostavista yrityksistä, unohtamatta yrityksen omien verkkosivujen säännöllistä tarkistamista. Usein avoimet työpaikat näkyvät vain omilla sivuilla.

Verkossa pitkämielisyys on valttia

Varaa aikaa suunnitelmasi toteutumiseen: verkostoja ei rakenneta hetkessä. Jos verkottua haluaa, on oltava myös aktiivinen ja osallistuttava. Dokumentoi osaamistasi kuten tuoreita opiskeluja tai harrastuksia. Tuo osaamisesi esiin jakamalla, auttamalla ja osallistumalla.

 

5. Ja lopuksi jotain, mikä liittyy kaikkeen edelliseen: ennakoi. Ennakointi on sitä, että pyrkii keksimään jotain, ennen kuin joku muu ehtii löytää tai ehdottaa asiaa.

Helpoin tapa ennakoida on seurata työelämän ilmiöitä ja haistella, missä kaltaisellesi tekijälle voisi olla tarvetta.

Työmarkkinauutiset, ennakoinnit, tutkimukset, paikallislehtien ja alueen yrittäjälehtien jutut antavat usein hyvän kutinan siitä, missä rekrytointipaineet voisivat lisääntyä.

Laajentaako joku toimintaansa, rakentaako lisää tiloja, onko saanut suuren tilauksen tai onko lisännyt palveluvalikoimaansa?

Tähän saumaan lähtevä markkinointiteksti tai puhelinsoitto voi olla ratkaiseva.

Ennakoimalla voit säästää aikaa sekä säästää itseä pettymyksiltä: kun haet toistamiseen avointa työpaikkaa vaikkapa 100 - 300 hakijan kanssa, todennäköisyys joutua hylätyksi on joka kerta räikeän suuri - vaikka olisitkin osaaja ja hyvä tyyppi. Siispä, ennakoi - ja erotu työnhaussa.

 

Kuvio kuntoon työnhaku-valmennuksessa

Tieto on hyvä, ohjaus vielä parempi. Cimson Koulutuspalvelut järjestää työnhakuvalmennuksia kautta maan, myös verkossa.

Hae työnhakuvalmennuksia